Jak przypiąć rower i go nie stracić

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by MoHotta18

Do mojego Camino zostało 88 dni. Zapewne dochodzą do Was informacje o nieuczciwych ludziach, kradzieżach. To na pewno tylko 1% całej rzeszy pielgrzymów, niemniej jednak wprowadza trochę niepokoju.

W moim przypadku muszę troszczyć się nie tylko o plecak, ale i o rower. Jadę sam, więc czasami może się zdarzyć, że będę zmuszony zostawić go przypiętego gdzieś poza moim wzrokiem. Mój rumak dosyć kosztowny, jednak jest tak dopasowany do mnie, że nie wyobrażam sobie za bardzo Camino na innym rowerze. Przemyślałem sprawę i zamierzam trochę utrudnić pracę złodziejom.

1. Unikaj dużych miast na nocleg.
Wstępnie nastawiałem się na nocowanie w Pamplonie, Burgos czy Leon. Postanowiłem zmienić swoje plany i wybierać mniejsze miejscowości/wioski na nocleg.

2. Zapięcie
Wybrałem dobrą firmę - Kryptonite. Linka o średnicy 12 mm. Nie gwarantuje to 100% bezpieczeństwa, ale jest pierwszą, poważną przeszkodą. Wprawny złodziej poradzi sobie z tym zabezpieczeniem w ok 30 sec. używając profesjonalnych nożyc czy azotu. Idealnym rozwiązaniem jest użycie dwóch zabezpieczeń, różnych. Np. Gruba linka i zapięcie typu "U" lub "metrówka. Niestety ciężkie i dosyć kosztowne - zwłaszcza w drugim wariancie.

3. Jak przypinać?
Jak najniżej powierzchni ziemi obejmując ramę, tylne koło oraz odpięte przednie koło przyłożone do tylnego. Odpięcie przedniego koła jest dodatkowym sposobem na zniechęcenie złodzieja. Jeśli jeszcze zabierzemy ze sobą zacisk z przedniego koła, pazerniak będzie miał kłopot :)



4. Zaciski kół
Proponuję użyć typu bez klamek - na śrubę, którą odkręcimy podręcznym zestawem.

5. Sztyca i siodełko?
Czasami może zdarzyć się, że złodziej pokusi się na sztycę i siodełko - zacisk sztycy okręcamy kilka razy dobrą taśmą.

6. Akcesoria
Oczywiście odpinamy. Licznik, światła, sakwy, torba podsiodłowa lub podramowa.

7. Miejsce
Idealnie jest chyba na widoku innych, jednak nie w dużym tłumie. Unikajmy przypinania roweru obok miejsca, które sugeruje, że nie będzie nas przez jakiś czas - np. muzeum. Może w okolicy będzie miejski monitoring? Warto się rozejrzeć dookoła i zobaczyć, czy w pobliżu nie są już zaparkowane inne rowery. Nasz ustawiamy blisko ściany, schowany za innymi. Sprawdzamy, czy przedmiot do którego chcemy przypiąć rower jest dobrze zamocowany.

8.Dodatkowe modyfikacje
Zakrywam nazwę producenta mojego roweru oraz umieszczam małą nalepkę na ramie w widocznym miejscu. Treść po hiszpańsku coś w tym stylu:  "Przyjacielu, nie zabieraj mi tego roweru. Jadę nim do Santiago i jest mi potrzebny - Grzegorz, Polska".

9. Gwiezdne wojny
Można też pokusić się o zamontowanie lokalizatora GPS w swoim rowerze. Koszt 83 funty, mała waga. Daje duże prawdopodobieństwo odzyskania roweru po kradzieży.
Zobaczcie - http://www.velonews.pl/newsy/sprzet/2758

Więcej o bezpieczeństwie na camino na świetnym blogu Camino de la Vida

Popularne posty z tego bloga

Regeneracja

Przewodnik

Pragnienie czy zachcianka?